FAQ (veel gestelde vragen)

Op deze pagina zullen wij een zo compleet mogelijk overzicht proberen te presenteren van veel gestelde vragen. Deze lijst wordt daar waar gewenst aangepast cq. uitgebreid en mocht uw vraag er niet tussen staan....neem dan gerust even contact met ons op.

Algemeen

Kan ik Negatiefscanning.nl wel vertrouwen?

Negatiefscanning.nl is onderdeel van een “familie” van 5 websites, waarvan de andere zijn: Filmscanning.nl, Fotoscanning.nl, Diascanning.nl en Fotoalbumscanning.nl. De bedrijven achter deze websites zijn VDH-media te Nieuwegein en Tapes te Amsterdam. Deze bedrijven zijn reeds al vanaf 2000 actief in het veiligstellen van uw kostbare herinneringen voor de toekomst, maar al sinds begin van de jaren 90 een belangrijke speler in de professionele video- & filmbranche. U heeft dus niet met zomaar een 2-tal bedrijven te maken, maar met een professionele organisatie waar tientallen experts dagelijks uw oude media digitaliseren en veiligstellen voor de toekomst.

Waarom digitaliseren?

  • De negatieven worden wellicht al tijden van generatie op generatie overgedragen, maar ze zijn nog nooit op een technisch optimale wijze gedigitaliseerd;

  • Ze zijn vaak onderhevig aan kwaliteitsverlies door verschillende invloeden zoals temperatuur, vocht & stof waar ze tijdens de opslag aan zijn blootgesteld. Uiteindelijk kunnen ze zelfs verloren gaan!

  • Het bekijken van negatieven is zonder viewer niet handig en het beoordelen van de afbeelding dus lastig;

  • Uw collectie negatieven is inmiddels zo groot geworden dat u hier graag structuur in zou willen aanbrengen;

  • Door een verhuizing, ongeluk of ramp zou uw complete collectie verloren kunnen gaan;

  • Door uw negatieven te laten digitaliseren creëert u direct een veilige back-up van deze dierbare herinneringen;

  • Tevens kunt u ze als digitale afbeeldingen, via de mail of social media, eenvoudig delen met familie, vrienden en/of kennisen;

  • Daarnaast kunt u met deze digitale afbeeldingen een prachtig nieuw (digitaal)fotoboek maken of andere foto producten bestellen.

Waar worden uw negatieven gescand?

Uw negatieven worden op onze negatief-productielocatie in Nieuwegein gescand. We sturen uw kostbare herinneringen dus niet naar het buitenland. Tussen onze vestigingen transporteren wij alleen met eigen transport via rechtstreekse ritten.

Waarom Negatiefscanning.nl?

  • Veel ervaring en expertise op het gebied van negatief scanning;

  • Hoogstaande kwaliteit voor een zeer scherpe prijs;

  • Heldere communicatie en geen verassingen achteraf;

  • Flexibel, betrouwbaar en snel.

Techniek

Hoe scannen wij?

Voor het scannen van uw negatieven hebben wij een breed scala van professionele scanners tot onze beschikking. De keuze die wij hierin maken is afhankelijk van onder andere de maatvoering van de negatief en of de negatief op strook cq. rol aangeleverd wordt.

In welke kwaliteit kan er gescand worden?

Standaard bieden wij u de keuze uit een tweetal mogelijke resoluties: 1000 x 1500 pixels en 2000 x 3000 pixels. De standaard resolutie van 1000 x 1500 pixels is ruimschoots voldoende voor normale afdrukken (bijvoorbeeld 10x15cm) of vertoning op televisie.

Indien u echter meer eisen heeft (bijvoorbeeld scans groter wenst af te drukken of delen van scans wilt afdrukken) dan adviseren we de hogere resolutie. Buiten de aangeboden resoluties hebben veel van onze scanners meer mogelijkheden. Bij specifieke wensen verzoeken we u dan ook contact met ons op te nemen.

Welke digitale bestanden kunnen er geleverd worden?

Normaliter leveren wij uw scans als JPEG of TIFF bestanden. Op verzoek zijn er echter vele andere bestandssoorten mogelijk. Indien gewenst neemt u hierover contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Houdt u er verder rekening mee dat files in TIFF-formaat vele malen groter zijn dan files in JPEG-formaat.

Kan ik ook negatieven op strook / rol aanleveren?

Negatiefscanning.nl kan zowel losse negatieven als negatieven op strook / rol verwerken.

Wat is mogelijk met verkleurde negatieven?

Door veroudering en de wijze waarop negatieven jarenlang zijn opgeslagen kunnen uw negatieven (sterk) verkleurd zijn. Veel voorkomende effecten zijn een erg blauwe, rode of groene kleur. Het merendeel van deze verkleuringen kunnen we weer corrigeren met een geavanceerd kleurcorrectie systeem, welk standaard toegepast wordt bij de gescande negatieven. Hierdoor kunnen we uw scans verbeteren qua kleur, helderheid en contrast.

Wat gebeurt met stof, krasjes, etc?

Negatiefscanning.nl scant uw negatieven met Image Correction and Enhancement software. Hierdoor worden krasjes / stof gedetecteerd en automatisch verwijderd. Het gevolg is een bruikbare scan van een verbluffende kwaliteit, ook wanneer u hem gaat uitvergroten!

Is het ook mogelijk om een slideshow te bestellen?

Ja, wij kunnen van de gedigitaliseerde negatieven ook een slideshow maken (let op: hier zijn meerkosten aan verbonden). Een perfecte oplossing om deze dierbare herinneringen ook via uw TV te kunnen bekijken. Lang niet alle DVD spelers kunnen namelijk JPG of TIFF bestanden afspelen.

Mijn negatieven zijn vies, kunnen jullie ze schoonmaken?

Ja, Negatiefscanning.nl heeft diverse mogelijkheden tot haar beschikking om negatieven te reinigen (let op: hier zijn meerkosten aan verbonden).

Er zit een papieren rand aan mijn negatieven op strook, is dat een belemmering?

Ook dergelijke negatieven op strook kunnen wij digitaliseren. Echter niet tegen hetzelfde tarief als de standaard 35mm negatieven op strook zonder papieren rand. Neem voor een prijsopgave even contact met ons op.

Hoe krijg ik mijn gescande negatieven geleverd?

Negatiefscanning.nl biedt u diverse mogelijkheden om uw gescande negatieven geleverd te krijgen. Dit kan o.a. op een DVD-r, maar ook op een USB-stick, externe harddisk of digitaal via internet. 

Order

Hoe moet ik mijn order voorbereiden?

Theoretisch hoeft u niets voor te bereiden, echter indien u specifieke wensen heeft, zal enige voorbereiding noodzakelijk zijn. Wel raden we aan om alle negatieven uniform aan te leveren, dus met de juiste zijde naar voren en in de correcte richting. Dit om scans in spiegelbeeld, etc. compleet uit te sluiten.

Indien u een volgorde wenst zult u die duidelijk moeten aangeven op de verpakkingen. Wanneer u de negatieven verdeeld wenst te hebben per onderwerp dan zal dit ook aangegeven moeten worden.

Negatieven los in een verpakking adviseren we niet. Hierdoor ontstaan risico’s als krassen, extra stof en bestaat de mogelijkheid dat de negatieven incidenteel in spiegelbeeld gescand worden.

Waar kan ik mijn order afgeven?

U kunt gedurende kantoortijden uw opdracht langsbrengen bij onze vestigingen in Amsterdam, Nieuwegein of Rotterdam. Andere mogelijkheden zijn onze inleverpunten, welke hier gevonden kunnen worden. Ter plekke wordt gezamenlijk de opdracht doorgesproken en een opdrachtformulier ingevuld. Tevens kunnen we direct een indicatie of exacte prijs geven qua kosten en de te verwachten levertermijn. Verdere specifieke wensen kunnen eventueel ook overlegd worden.

Kan ik mijn order ook verzenden?

Uiteraard bestaat de mogelijkheid orders naar ons te versturen. Zorgt u er hierbij echter wel voor dat alle materialen goed en stevig verpakt zijn om transportschade zo veel mogelijk te voorkomen. Verder adviseren wij de zending traceerbaar te versturen (dus bijvoorbeeld met pakketpost) en niet als los pakketje met postzegels. Bij de zending moet u een ingevuld orderformulier voegen, welke u hier kunt downloaden.

Kan de order niet bij me afgehaald worden?

Indien gewenst kunnen we onze vaste koerier opdracht geven een opdracht bij u af te halen. Wanneer u hier de voorkeur aan geeft verzoeken wij u contact met ons op te nemen.

Moet de opdracht vooraf betaald worden?

U kunt uw opdracht na digitalisering betalen, waarbij zowel via PIN als contant betaald kan worden. Uitzondering hierop is wanneer wij u de verwerkte opdracht moeten toesturen. In dit geval zullen wij contact met u opnemen zodra de opdracht gereed is en de totaalkosten bekend zijn. Nadat wij het bedrag op onze bankrekening hebben ontvangen wordt de order aan u verzonden.

Hoe lang duurt het?

Normaal hanteren wij standaard een levertijd van 1 tot 2 weken, echter in specifieke gevallen, zeer grote aantallen, vakantieperiode, feestdagen, etc. kan dit langer zijn. Spoedopdrachten zijn uiteraard in overleg mogelijk. 

Worden de digitale bestanden bewaard?

Vanuit privacy oogpunt slaan wij uw gescande beelden niet langdurig op. Teneinde nabestellingen of wijzigingen mogelijk te maken blijven uw scans gedurende circa 2 weken binnen onze digitale opslag bewaard, hierna worden ze automatisch verwijderd.

Wat doen we met de originelen?

Uiteraard krijgt u de originele negatieven weer terug zodra ze gescand zijn. Vernietiging raden we normaal gesproken niet aan, maar wanneer u ze niet terug wenst te hebben, kunnen we hiervoor zorgen. Wel vragen we hiervoor uw schriftelijke toestemming om iedere onduidelijkheid achteraf te voorkomen.

Wat zijn de eventuele verzendkosten?

Dat hangt volledig af van de door u gewenste transport methode. Neem dan ook even contact met ons op om de mogelijkheden en bijbehorende actuele tarieven te bespreken.

Mocht u vragen/opmerkingen hebben over onze services dan willen wij u bij deze verzoeken contact met ons op te nemen. Alle gegevens (adres, email, telefoon en openingstijden) van onze vestigingen kunt u hier terugvinden.